2015. március 28., szombat

Aranygaluska

Tulajdonképpen a múlthétre terveztem ezt a sütést, de mivel elfelejtettem élesztőt venni, ezért átcsúszott mostanra. 
Aranygaluskát amúgy is régen sütöttem, úgyhogy ma délelőtt már neki is láttam. 

Hozzávalók:
A tésztához:
-350 gramm búza finomliszt
-25 gramm margarin
-35 gramm porcukor
-25 gramm élesztő
-1 darab tojás
-1,5 deciliter tej
-3 csipet só
-1 citromból nyert citromhéj (reszelt)
A mártogatáshoz:
-100 gramm dió (reszelt)
-100 gramm cukor
-5 dekagramm margarin

Elkészítés:
1; A tészta hozzávalóit egy nagyobb tálba ,,dobáljuk'' úgy, hogy az élesztő ne érintkezzen közvetlen a sóval. Az alkotóelemek legyenek szoba hőmérsékletűek. A tejet mikróban meglangyosítjuk, és a margarint is betesszük néhány másodpercre.
2;Ütögetjük, gyúrogatjuk, hempergetjük a tésztát, azaz dagasztjuk. Ha a dagasztás végén maradt még tészta a kezünkön, rászórunk egy kevés lisztet, majd a kézmosáshoz hasonló mozdulatokkal ledörzsöljük róla, és hozzádolgozzuk a tésztához.
3; Ezután konyharuhával letakarjuk, és meleg helyen duplájára kelesztjük. Ez nagyjából 50 percet vesz igénybe. 
4; Egy tortaformát (én tepsit szoktam) jó alaposan kikenünk margarinnal, de ha biztosra akarunk menni, akkor az aljára sütőpapírt teszünk, és csak az alját margarinozzuk ki.( a szilikonos sütőpapírra nem ragad rá)
5;Összekeverjük a darált diót a kristálycukorral.
6; A megkelt tésztát lisztezett felületen  1,5 centi vastagra nyújtjuk, és kisebb pohárral, vagy pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk.
7;Mikor elfogy a tészta, újra összegyúrjuk, kinyújtjuk, kiszaggatjuk.
8; A korongok oldalát megsodorjuk, hogy kicsit magasabbak legyenek.
9; A kiszaggatott tésztákat olvasztott margarinba mártjuk, majd meghempergetjük  a cukros dióban, és mielőtt szorosan egymásmellé pakolásznánk, a két tenyerünk közt gömbölyítünk egyet. (én a margarin előtt szoktam gömbölyíteni)
10;Konyharuhával letakarjuk, majd 30 percig hagyjuk kelni.
11;Közben a sütőt előmelegítjük, légkeverésen 150 fokra.
12; 20 perc sütés után 170 fokra emeljük a hőmérsékletet és további öt percig sütjük az aranygaluskát. Elmaradhatatlan mellőle az öntet például a vaníliasodó.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése